poniedziałek, 23 października 2023

Mariusz Łapiński, Magdalena Gumowska "Zwrotnik dzioborożca"

Tytuł: "Zwrotnik dzioborożca"

Autorzy: Mariusz Łapiński, Magdalena Gumowska

Wydawnictwo: Dobrze Pojechane

Ilość stron: 350

Data wydania: 27-10-2022

Booktour: Czytam dla przyjemności

Moja ocena: 8/10

 

Po raz kolejny wybrałam się śladem autorów w książkowo-filmową podróż. Tym razem zwiedziłam Azję, od Tajlandii, przez Laos, Kambodżę, Wietnam, Malezję, Singapur i Borneo, aż po Indonezję. Publikacja podzielona jest na działy, z których każdy odpowiada jednemu z odwiedzonych, przez parę podróżników krajów. Poznajemy ich historię i zwyczaje ich mieszkańców, oglądamy wielkie miasta i dzikie tereny, gdzie można spotkać węże oraz "białe tygrysy".

Na początku każdego działu jest mapka kraju a na końcu rozdziałów znajdziemy odnośniki do filmów na YouTubie.

W tym tomie polscy podróżnicy zrezygnowali z samochodu na rzecz innych środków transportu, bardziej praktycznych na tym terenie.

Ponieważ najbardziej interesuje mnie dzika przyroda, mocniej przypadła mi do gustu książka o Australii, ale i ten tytuł dostarczył mi pewnych ciekawostek.

W podróży po Azji spotykamy przede wszystkim małpy wielu gatunków, w tym znanego nam z memów nosacza Janusza z piwnym brzuchem. Będą także dzioborożce, wspomniane już węże oraz równie groźne warany z komodo. Na Borneo można zobaczyć unikatowe kwiaty reflezji, których lepiej nie wąchać. Jeśli chodzi o budowle wzniesione ręką człowieka, największe wrażenie zrobiły na mnie singapurskie monumentalne Ogrody nad zatoką a z naturalnych formacji skalnych ogromna Wielka Jaskinia w Brunei.

Najwięcej emocji dostarczyła mi opowieść o dawnym kambodżańskim więzieniu z czasów Czerwonych Khmerów. Autorzy dodali nawet ostrzeżenie dla co wrażliwszych czytelników, którzy mogą pominąć tę część.

W Indonezji Mariusz i Magda odwiedzili szamana i poddali się rytuałowi oczyszczania wodą. W jego działanie można wątpić, lecz mycie nigdy nie zaszkodzi, w przeciwieństwie do nałykania się wody z brudnej rzeki. Realnym zagrożeniem w Azji są choroby tym spowodowane oraz możliwość ukąszenia przez przenoszące zarazki owady.

Książka wzbogacona została o piękne zdjęcia. Jakość jej wydania jest imponująca.


Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas

https://linktr.ee/annadyczko_mczas





 

 

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz