niedziela, 14 marca 2021

Ewelina Domańska - "Itakjuzniezyjesz.com"

 Tytuł: "Itakjuzniezyjesz.com"

Autor: Ewelina Domańska

Wydawnictwo: WasPos

Ilość stron: 538

Data wydania: 25-03-2020

Book tour: @my_insta_stories_

Moja ocena: 9/10


"Codziennie odkrywam coś innego, za czym tęsknię, co na nowo rozdrapuje moje poharatane serce. Drobiazgi, na które nie zwracałem nigdy uwagi, gesty, które przechodziły niezauważalne, bo były takie normalne. Dopiero ich brak uświadomił mi, jakie miały znaczenie, jakie poczucie bezpieczeństwa mi dawały. Wszystko znikło i nie wróci, nie powiem nigdy mojej rodzinie, jak wdzięczny jestem za to, czym otaczali mnie bez przerwy, za troskę, za bezwarunkową miłość, za dobre życie, za to, że przy mnie zawsze byli."

 

Adrian Ian Glinsky stracił wszystko. Zdradziła go narzeczona, tragicznie zmarli jego najbliżsi, został wyrzucony z pracy. Kiedy nic mu już nie pozostało niby to przypadkiem natrafił na reklamę strony itakjuzniezyjesz.com. Jej administratorzy oferują kandydatom na samobójców pomoc w zejściu z tego świata. 

Po zarejestrowaniu się na stronie od decyzji nie ma odwrotu. Adrian wie, że jego dni są policzone - dosłownie - i właśnie wtedy poznaje piękną, samotną aktorkę. Rozpoczyna się bezlitosna gra z zabójcami. 


"Tak jakoś się dzieje, że dostrzegamy swoje szczęście po fakcie. A ono (cholera, jak boleśnie wiem o tym teraz) jest w każdym małym geście, w obecności najbliższych, objęciach matki i uścisku ojca, w dobrym uśmiechu babci i dymie z papierosów dziadka, zasmradzającym pokój. Małe, niezauważalne pierdoły, które nas irytują, dopóki są. Kiedy ich zabraknie, życie kurczy się do rozmiaru ciernia w sercu. Do skrawka bólu, którego nie pozbędziesz się już nigdy."

 

Kiedy naszemu bohaterowi wydaje się, że nie ma po co żyć, poznaje prawdziwych przyjaciół. Wspólnie szukają odpowiedzi na pytanie dlaczego komuś miałoby zależeć na śmierci przypadkowych osób. W trakcie panicznej ucieczki nawiązują się relacje przyjacielskie oraz romanse. Nagle sytuacja diametralnie się zmienia.


"Jak wszystko w życiu może się nagle zmienić, odwrócić w zupełnie innym kierunku. Spokój szczęśliwej codzienności może zburzyć jeden nieostrożny ruch. Z otchłani rozpaczy może cię wyrwać jedna ukochana twarz. Niczego nie możesz być pewien. Tylko tego, że dopóki oddychasz, gra nadal się toczy."

 

Powieść, będąca debiutem literackim Eweliny Domańskiej, jest wciągającym thrillerem o wartkiej akcji. Pomimo, iż liczy ponad 500 stron, trudno się od niej oderwać. Autorka zastosowała ciekawy zabieg. Często, gdy polskie pisarki osadzają akcję w zagranicznych realiach czytelnika razi brak znajomości tamtejszej kultury i używanie niezmienionych, typowo polskich powiedzeń. Tutaj Adrian miał babcię Polkę, co tłumaczy wszelkie ewentualne nieścisłości oraz jego znajomość naszych zwyczajów i potraw. Książka jest dopracowana w każdym szczególe. Gratuluję udanego debiutu. Czekam na kolejne książki Eweliny Domańskiej.

"Itkajuzniezyjesz.com" przeczytałam dzięki book tour zorganizowanemu przez Asię z @my_insta_stories_ Dziękuję.


Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas

https://www.facebook.com/M-czas-103770337714212

https://www.instagram.com/annadyczko/

https://www.wattpad.com/user/AnnaDyczko



1 komentarz: