czwartek, 29 września 2022

Daria Łukowska "Jak spać, żeby się wyspać?"

Tytuł: "Jak spać, żeby się wyspać?"

Autor: Daria Łukowska

Wydawnictwo: Znak

Ilość stron: 256

Data wydania: 01-01-2022

Moja ocena: 8/10 

 

"Mówi się, że sen jest jak kot - przychodzi tylko wtedy kiedy go ignorujesz."

 

Jestem osobą, która nie śpi dobrze. Muszę mieć idealną ciszę i ciemność, żeby w ogóle zasnąć. Zdarzyło mi się nocować u osoby, która zasypia przy włączonym radiu. Jak łatwo się domyślić, miałam ciężką noc, bo nie umiałam się wyłączyć ciągle słysząc hałas. Nie rozumie tego mój mąż, który w każdych warunkach zasypia ledwie przyłoży głowę do poduszki. Dla mnie to jakaś supermoc. Czy tego można się nauczyć?

Dzięki temu poradnikowi dowiemy się wszystkiego na temat snu: dlaczego jest potrzebny, z jakich faz się składa, czym jest rytm okołodobowy i jak wielkie znaczenie ma światło.

Wielu przytoczonych faktów byłam już świadoma, jednak poznałam też kilka ciekawostek. Dowiedziałam się jak działa mózg i ciało podczas snu i które z moich nawyków mogą mieć wpływ na jakość nocnego odpoczynku. Na pewno nie pomaga wieczorne oglądanie filmów.

Jest to poradnik z prostymi rozwiązaniami do wypróbowania. Autorka podaje technikę oddechową, która może pomóc w zasypianiu (s.189), proponuje także olejki CBD, aromaterapię i kołdrę obciążeniową.

Większość tekstu jest zrozumiała, chociaż same wyjaśnienia zachodzących podczas snu procesów obfitują w fachowe określenia, które mogą być trudne do przyswojenia dla laika. Przykład: "Synteza melatoniny z tryptofanu zachodzi w wieloetapowym procesie: najpierw tryptofan jest przekształcany w inny aminokwas: 5-hydroksytryptofan a następnie w serotoninę."

Mimo to książkę warto przeczytać jeśli kogoś interesuje ta tematyka.


Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas

https://linktr.ee/annadyczko_mczas



 

.

 

 

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz