środa, 22 października 2025

Dan Sugarlinow "Re-Start"

Tytuł: "Re-Start"

Cykl: Level Up, tom 1

Autor: Dan Sugarlinow

Wydawnictwo: Insignis

Ilość stron: 432

Data wydania: 30-07-2025

Moja ocena: 10/10

 

Głównym motywem powieści "Level up 1. Re-Start" Dana Sugarlinowa jest przeniesienie zasad gry RPG do realnego życia bohatera. Bezrobotny Fil to zapalony gamer, tak pochłonięty rozgrywkami i rajdami, że nie zauważa, jak jego związek zaczyna się rozpadać. Trzydziestoletni mężczyzna żyje grą i nie myśli o przyszłości, nie dba o zdrowie, żywi się byle czym i pali papierosy.

Wszystko zmienia się w momencie, gdy przed jego oczami pojawiają się statystyki z życia, które wcale nie wyglądają dobrze. Fil zaczyna analizować swoją egzystencję tak, jakby to była kolejna rozgrywka. Na uratowanie małżeństwa może być już za późno, ale wciąż może poprawić kondycję, znaleźć pracę i pomóc innym. Pomysł pokazania własnych statystyk w „grze zwanej życiem” jest moim zdaniem świetny, gdyż skłania do refleksji i motywuje do działania. Nagle człowiek zaczyna dostrzegać oczywistości, które wcześniej ignorował.

Fil traktuje codzienne wyzwania: zdrowie, pracę, relacje jak kolejne questy. Stara się podnosić poziom swoich umiejętności, zwłaszcza gdy dowiaduje się, jaka jest prawdziwa stawka tej gry. Momentem, który rozwala system jest pojawienie się jej twórców i częściowe odkrycie kart, bo w odpowedzi na poważniejsze pytania serwer wciąż pozostaje niedostępny.

Nie zdradzając zbyt wiele, muszę wspomnieć, że szczególnie spodobały mi się dwa wątki: rzucenie palenia przez głównego bohatera i uratowanie psa. W niektóre misje Fil rzuca się bez zastanowienia, działając impulsywnie, co czasem pakuje go w kłopoty. Mimo to trudno go nie polubić. Jego analityczny sposób myślenia jest fascynujący, choć momentami może wydawać się wyrachowany. Czasem wygląda to tak, jakby pomagał innym tylko po to, by poprawić własne statystyki. Ale przecież wyznaczanie priorytetów to klucz do sukcesu: ważne, by nie rozpraszać się i iść po swoje.

Może nie każdemu przypadnie do gustu ten „kombinatorski” sposób myślenia, ale mnie się bardzo spodobał.

Najciekawsze momenty to pojawienie się gry, odkrycie jej twórców i celu, a także subtelne mgnienie alternatywnej rzeczywistości, gdy nie wiadomo, co naprawdę się wydarzyło. No i słowa dziadka, którego Fil spotyka pod koniec książki.


Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas

https://linktr.ee/annadyczko_mczas

https://www.facebook.com/M-czas-103770337714212

https://www.instagram.com/annadyczko_mczas

https://www.wattpad.com/user/AnnaDyczko

https://www.tiktok.com/@anna_dyczko



 

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz