Tytuł:
Cykl: Level Up, tom 1
Autor: Dan Sugarlinow
Wydawnictwo: Insignis
Ilość stron: 432
Data wydania: 30-07-2025
Moja ocena: 10/10
Głównym motywem powieści
"Level up 1. Re-Start" Dana Sugarlinowa jest przeniesienie zasad gry
RPG do realnego życia bohatera. Bezrobotny Fil to zapalony gamer, tak
pochłonięty rozgrywkami i rajdami, że nie zauważa, jak jego związek zaczyna się
rozpadać. Trzydziestoletni mężczyzna żyje grą i nie myśli o przyszłości, nie
dba o zdrowie, żywi się byle czym i pali papierosy.
Wszystko zmienia się w momencie,
gdy przed jego oczami pojawiają się statystyki z życia, które wcale nie
wyglądają dobrze. Fil zaczyna analizować swoją egzystencję tak, jakby to była
kolejna rozgrywka. Na uratowanie małżeństwa może być już za późno, ale wciąż
może poprawić kondycję, znaleźć pracę i pomóc innym. Pomysł pokazania własnych
statystyk w „grze zwanej życiem” jest moim zdaniem świetny, gdyż skłania do
refleksji i motywuje do działania. Nagle człowiek zaczyna dostrzegać
oczywistości, które wcześniej ignorował.
Fil traktuje codzienne wyzwania:
zdrowie, pracę, relacje jak kolejne questy. Stara się podnosić poziom swoich
umiejętności, zwłaszcza gdy dowiaduje się, jaka jest prawdziwa stawka tej gry.
Momentem, który rozwala system jest pojawienie się jej twórców i częściowe
odkrycie kart, bo w odpowedzi na poważniejsze pytania serwer wciąż pozostaje
niedostępny.
Nie zdradzając zbyt wiele, muszę
wspomnieć, że szczególnie spodobały mi się dwa wątki: rzucenie palenia przez
głównego bohatera i uratowanie psa. W niektóre misje Fil rzuca się bez
zastanowienia, działając impulsywnie, co czasem pakuje go w kłopoty. Mimo to
trudno go nie polubić. Jego analityczny sposób myślenia jest fascynujący, choć
momentami może wydawać się wyrachowany. Czasem wygląda to tak, jakby pomagał
innym tylko po to, by poprawić własne statystyki. Ale przecież wyznaczanie
priorytetów to klucz do sukcesu: ważne, by nie rozpraszać się i iść po swoje.
Może nie każdemu przypadnie do
gustu ten „kombinatorski” sposób myślenia, ale mnie się bardzo spodobał.
Najciekawsze momenty to
pojawienie się gry, odkrycie jej twórców i celu, a także subtelne mgnienie
alternatywnej rzeczywistości, gdy nie wiadomo, co naprawdę się wydarzyło. No i
słowa dziadka, którego Fil spotyka pod koniec książki.
Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas
https://linktr.ee/annadyczko_mczas
https://www.facebook.com/M-czas-103770337714212
https://www.instagram.com/annadyczko_mczas

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz