piątek, 1 kwietnia 2022

Anna Sokalska "Wiedźma"

Tytuł: "Wiedźma"

Autor: Anna Sokalska

Wydawnictwo: Lira

Ilość stron: 416

Data wydania: 06-02-2019

Moja ocena: 7/10


"Nikt z nas nie wie, kim naprawdę jest. Wiemy, że jest wiedźmą, której natura skalana jest dumą, a nawet pychą, mściwością, chciwością, brakiem zaufania, poczuciem odmienności i wyższości, posiada bowiem moc, której brakuje innym, której zakosztowała i została pozbawiona. Skąd wiesz, jakie myśli rodzą się w jej sercu? O jakiej zemście mówiła? Jej klątwa wyrasta na braku miłości, obsesji względem siostry i nienawiści do siebie, a może raczej do świata, który odrzucił ją za to, kim jest. Pamiętaj. Ona nie jest zwyczajnym człowiekiem. Nosi w sobie pierwiastki wyższych Istot. Jej moc jest bluźnierstwem przeciw prawom natury i woli Stwórcy."


W Prima Aprilis książka z biblioteki. Rzadko teraz pożyczam, ale tę od dawna chciałam przeczytać.

Zrobił ci ktoś dzisiaj psikusa? A może ty komuś?

Po 500 latach z letargu budzi się wiedźma Jasna. We wstępie poznajemy jej historię i okoliczności, w których została przeklęta i straciła siostrę.

Z czasów wczesnych Słowian dziewczyna trafia do naszej współczesności, do roku 2016. W obecnym czasie ginie Nina, która zostaje Zmorą.

Wraz z aniołem śmierci, Szarym, i przypadkowym szamanem, Dawidem, tworzą grupę wsparcia Jasnej, jednak każde z nich ma ukryte motywy. Nie pomagają wiedźmie bezinteresownie. Podobało mi się przedstawienie zaświatów oraz to, co pociągało mnie w "Vicious": tu nie ma pozytywnych bohaterów.

Każdy ma jakąś wadę, są samolubni i nieszczerzy, ale to właśnie jest takie ludzkie. Nawet anioły nie są ideałami. Jasna jest dla mnie zagadką a Niny nie lubię.

Podobało mi się też, że rzucona klątwa jest przedstawiona bardziej jako sztuczka psychologiczna niż czary. Żeby ją pokonać Jasna musi przemóc swoje słabości, musi nauczyć się kochać.Jedyną osobą, którą Jasna darzyła uczuciem, była jej siostra, która została jej odebrana, choć jej ślad wiedźma może oglądać codziennie w lustrze.

Klątwa jest oparta na jej wewnętrznych przekonaniach, które można zmienić, choć wymaga to wysiłku, może większego niż wejście na szklaną górę czy pokonania smoka, bo psychicznego.

"Wiedźma" nie jest może najlepszą powieścią z tego gatunku, z jaką miałam styczność, lecz polubiłam ją. Trochę mi przypomina cykl Katarzyny Miszczuk o Wiktorii Biankowskiej, którego miałam okazję wysłuchać w aplikacji Empik Go.

Tamte powieści też mają swoje wady, lecz bohaterowie, choć dalecy od ideału, budzą sympatię. Z wszystkich wymienionych najbardziej polubiłam "Vicious" i zamierzam niedługo sięgnąć po drugą część, "Vengeful".

Lubisz książki lub filmy o aniołach? Możesz jakieś polecić?


Tekst i zdjęcie: Anna Dyczko, Międzyczas

https://www.facebook.com/M-czas-103770337714212

https://www.instagram.com/annadyczko_mczas

https://www.wattpad.com/user/AnnaDyczko

https://www.tiktok.com/@anna_dyczko



  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz